SAĞLIK İÇİN 7 SÜPER BAHARAT

Sağlık ve beslenme uzmanları yemeklere yağ, tuz ve şeker eklemek yerine baharatlandırmanın hem lezzet hem de sağlık açısından daha faydalı olduğunu söylüyorlar. Baharatların antioksidan gücü Yapılan çalışmalar baharatların antioksidan yönünden çok zengin olduğunu gösteriyor. 

Antioksidanlar, serbest radikallerin etkilerine karşı hücreleri koruyor. (Serbest radikaller vücudun bağışıklık sistemi zayıfladığında veya duman ve radyasyon gibi çevresel etkenlere maruz kalındığında üretilen moleküllere deniyor.)
Antioksidanlar; kalp hastalıklarına, kansere ve diğer hastalıklara karşı sizi koruyor. Beta karoten, lutein, likopen, selenyum, A, C ve E vitaminleri içeriyor.
Baharatların enflamasyon azaltma etkisi
Baharat ve bitkilerin anti enflamatuar özelliği, yani enflamasyon (iltihaplanma) önleme özelliği de var. Araştırmacılar, baharat ve bitkilerin enflamasyon azaltmada rolü olduğunu keşfettiler.
Enflamasyon, kalp hastalığı, alerjiler ve Alzheimer gibi pek çok kronik hastalığın öncülü olarak kabul ediliyor. Dolayısıyla enflamasyon karşıtı özelliği olan baharat ve bitkileri beslenme planına dahil etmek, sadece yemeklere tat vermek değil, aynı zamanda vücudu iyileştirmeye de yarıyor.
Baharatların kilo verdirme etkisi
Araştırmacılar, baharatların metabolizmayı hızlandırma, tokluk hissini destekleme, kilo yönetimine yardım etme ve beslenme kalitesini artırma özelliği taşıdığını belirtiyorlar. Örneğin biberdeki “Capsaicin” adlı kimyasal bileşen metabolizmayı hızlandırma özelliği taşıyor. Ayrıca yediğiniz yemeğin lezzetli ve tatmin edici olması, daha az yemenize ve daha az kalori tüketmenize yardım ediyor.
Baharat ve bitkiler, tüm bu özelliklerinin yanı sıra birer sağlık kaynağı olan krotenoidler, flavonoidler ve diğer fenolikler gibi fito besinler de içeriyor.

Tarçın
Tarçın, kolay, çok yönlü kullanıma uygun ve aynı zamanda lezzetli bir baharat. Kahvenize yarım ya da bir çay kaşığı kadar tarçın ekleyerek ya da çayınızı tatlandırmak için kullandığınız bala karıştırarak içebilirsiniz. sağlık uzmanları, tarçını yoğurda ya da yulaf ezmesine eklemenizi, balkabağına ya da meyveli içeceklere koymanızı da öneriyorlar. Tam tahıllı ekmekte, doğal fıstık ezmesinde ve bütün meyve reçellerinde kullanarak ekstra sağlık katabileceğinizi belirtiyorlar. Çünkü tarçın, polifenoller olarak adlandırılan doğal bileşim açısından oldukça zengin. Bu bileşim, vücutta kan şekerini dengelemek için insülin vazifesi görüyor.
Kekik
Bir çay kaşığı kadar kekiğin üç fincanı dolduracak kadar doğranmış brokoliyle aynı güçte antioksidana sahip olduğunu biliyor muydunuz? Tabii brokoliden vazgeçmeyin, her ikisini de yiyin.
Kekik, kurutulmuş bitkiler arasında en yüksek antioksidan içereni. Dolayısıyla beslenme uzmanları kekiği her tür yemeğe; makarna ya da pizza soslarına ve peynirli sandviçlere bile serpmenizi öneriyorlar. Dilimlenmiş domates, kekikle, öğütülmüş biber ve ham zeytinyağıyla birlikte inanılmaz lezzetli oluyor.
Biberiye
Biberiyenin bileşenleri vücuttaki enflamasyonu (iltihaplanma) azaltmaya yardım ediyor. Enflamasyon, pek çok kronik hastalığın tetikleyicisi ve dolaylı risk faktörü. Çalışmalar, biberiyenin kalp sağlığı üzerinde de olumlu etkisi olduğunu gösteriyor.
Tam tahıllı ekmeklere katabileceğiniz gibi eti marine ederken ve domates sosu hazırlarken de biberiye kullanabilirsiniz. Macera sevenlerdenseniz, keklere ve kurabiyelere de biberiye eklemeyi deneyebilirsiniz.
Zerdeçal
Araştırmalar, genelde köri tozunda bulunan bu sarı baharatın beyin sağlığı üzerinde olumlu rolü olduğunu ve kavrama yeteneğinde gerilemeye ve yaşlanma etkilerine karşı koruyucu olduğunu gösteriyor. Köri, kalp sağlığına katkısı olan bir baharat karışımı.
Köriyi özellikle yumurta salatası ve salata yemeklerine katabilirsiniz. Köri sosu, özllikle kümes hayvan eti için uygundur. Salata sosu olarak da kullanılabilir.
Dağ kekiği
Dağ kekiği antioksidan avantajının yanı sıra araştırmalara göre solunum fonksiyonu ile de ilişkili olan bileşenlere sahip. Beslenmenize daha fazla dağ kekiği dahil etmelisiniz. Bu baharatı salatalarınızı tatlandırırken, kremalı sos yaparken kullanabilir; sebze ve balığın üzerine serpebilirsiniz.
Zencefil
Bir çay kaşığı kadar zencefil, bir fincan ıspanak ile benzer antioksidan seviyesine sahip. Öğütülmüş zencefil, hem tatlı hem de tuzlu yiyeceklerde kullanılabiliyor.
Taze meyve dilimlerinin üzerine, yoğurda ya da dondurmaya da öğütülmüş zencefil serpebilirsiniz.
Lezzetli yemekler için, öğütülmüş zencefili balla karıştırıp bunu, buharda pişmiş havuç veya ızgara somon filetosu üzerine ince bir tabaka olarak sürebilirsiniz. Zencefili marine etmek ve sos hazırlamak için de kullanabilirsiniz. Bilim insanları zencefilin bileşenlerinin sindirim sorunlarında ve ağrı dindirmede etkili olduğunu da keşfetti.
Kırmızıbiber
Acı ve tatlı biberden üretilen pul biber, diyet yapanların lezzetli arkadaşlarıdır. Çünkü kırmızıbiber, metabolizmayı hızlandırır, tokluk hissini artırır ve yağ yakmayı sağlar.
Humusta, dip soslarda, beyaz peynir üzerinde ve patates püresinde kullanabilirsiniz. Etleri marine ederken ve sos hazırlarken de kırmızıbiberden yararlanabilirsiniz.

7 yorum:

Anna Brain dedi ki...

Oh wow! So interesting! :)

sequins from life dedi ki...

Acı ve baharat kesinlikle çok doğru zayıflatıyor :) baya bilgilendirici bir blog keşfettim sanırım :)

Hacer Yavuz dedi ki...

humus,antakya yöresinin meşhur mezesi,zayıflatıyor mu?sitenizi takibe aldım:)banada beklerim:)

Zişan dedi ki...

merhaba canım destek olursan çok sevinirim :) http://tarzgiyim.blogspot.com/

hatice avcı dedi ki...

Merhaba blognuzu çok beğendim emen takibe aldım.Çok faydalı bilgiler veriyorsunuz teşekkür ederim.Bende sizi bloguma bekliyorum umarım kırmaz bize katılırsınız sevgiler:))

Tulay Demirbas dedi ki...

ne kadar güzel bilgiler barındıran bir blog hazırlamışsınız
tebrik ederim sizi
takipteyim artık
sevgiler:)

zuuRich dedi ki...

You have great Ideas and a interesting blog, i really like it!
what you think, wanna follow each other?
I would be happy :-) Kisses from Switzerland

schuhRei.ch